Syrstad Høydal disputerte 9.april 2019 ved OsloMet – Storbyuniversitet. Hun har sett på hvordan evaluering tradisjonelt er betraktet som en metode eller et verktøy for vurdering. I denne avhandlingen kombineres dette perspektivet med et sosialkonstruktivistisk syn på evaluering. Det vil si at evaluering anerkjennes som en potensielt samfunnsnyttig metode, men også betraktes som en aktivitet med stor symbolsk betydning. Gjennom evaluering viser norske myndigheter hvilke verdier og idealer som er viktige i samfunnet. Sammen bidrar disse to perspektivene til å forklare evalueringenes rolle i forvaltningen og samfunnet for øvrig.
Avhandlingen bygger både på primær- og sekundærdata. Primærdataene stammer fra en spørreundersøkelse med drøyt 3000 deltakere fra seks direktorater, samt intervjuer med byråkrater. Sekundærdataene består av foreliggende forskning om Norges flerårige deltakelse i PISA (Programme for International Student Assessment) og offentlig tilgjengelig informasjon fra OECD og norske utdanningsmyndigheter. Avhandlingen består av tre artikler som undersøker evalueringers innflytelse fra ulike perspektiver.
91BYLINE Privat
Privat
UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@hioa.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Syrstad Høydal disputerte 9.april 2019 ved OsloMet – Storbyuniversitet. Hun har sett på hvordan evaluering tradisjonelt er betraktet som en metode eller et verktøy for vurdering. I denne avhandlingen kombineres dette perspektivet med et sosialkonstruktivistisk syn på evaluering. Det vil si at evaluering anerkjennes som en potensielt samfunnsnyttig metode, men også betraktes som en aktivitet med stor symbolsk betydning. Gjennom evaluering viser norske myndigheter hvilke verdier og idealer som er viktige i samfunnet. Sammen bidrar disse to perspektivene til å forklare evalueringenes rolle i forvaltningen og samfunnet for øvrig.
Avhandlingen bygger både på primær- og sekundærdata. Primærdataene stammer fra en spørreundersøkelse med drøyt 3000 deltakere fra seks direktorater, samt intervjuer med byråkrater. Sekundærdataene består av foreliggende forskning om Norges flerårige deltakelse i PISA (Programme for International Student Assessment) og offentlig tilgjengelig informasjon fra OECD og norske utdanningsmyndigheter. Avhandlingen består av tre artikler som undersøker evalueringers innflytelse fra ulike perspektiver.
91BYLINE Privat
Privat
UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@hioa.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Syrstad Høydal disputerte 9.april 2019 ved OsloMet – Storbyuniversitet. Hun har sett på hvordan evaluering tradisjonelt er betraktet som en metode eller et verktøy for vurdering. I denne avhandlingen kombineres dette perspektivet med et sosialkonstruktivistisk syn på evaluering. Det vil si at evaluering anerkjennes som en potensielt samfunnsnyttig metode, men også betraktes som en aktivitet med stor symbolsk betydning. Gjennom evaluering viser norske myndigheter hvilke verdier og idealer som er viktige i samfunnet. Sammen bidrar disse to perspektivene til å forklare evalueringenes rolle i forvaltningen og samfunnet for øvrig.
Avhandlingen bygger både på primær- og sekundærdata. Primærdataene stammer fra en spørreundersøkelse med drøyt 3000 deltakere fra seks direktorater, samt intervjuer med byråkrater. Sekundærdataene består av foreliggende forskning om Norges flerårige deltakelse i PISA (Programme for International Student Assessment) og offentlig tilgjengelig informasjon fra OECD og norske utdanningsmyndigheter. Avhandlingen består av tre artikler som undersøker evalueringers innflytelse fra ulike perspektiver.
91BYLINE Privat
Privat
UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@hioa.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.