Logo

Olina Kollbotn

Handlingsrom og læringsmuleghetar – Ein studie av vilkår for læring og kunnskapsutvikling ved sosialkontor og sjukeheim

Kollbotn disputerte for doktorgraden ved Avhandling for sosialt arbeid på NTNU.

Hensikten med studien er å få kunnskap om hvilke individuelle og organisatoriske betingelser som fremmer eller hemmer læring, kunnskapsutvikling og videreføring av kunnskap på grasrotplan i offentlige tjenesteytende organisasjoner som sosialkontor og sykehjem.

Studien er en komparativ kvalitativ casestudie av sosialkontor og sykehjem i to norske kommuner. Data er hentet fra dybdeintervjuer, observasjon og uformelle samtaler. Disse er analysert i lys av læringsteoretiske perspektiver.

Analysen presenterer to hovedkategorier av praktikere; reflekterte praktikere og hverdagspraktikere. De reflekterte praktikerne kategoriseres i fem undergrupper; analytisk, relasjonell, praktisk-nettverksorientert, kritisk og visjonær. Felles for disse er at de greier å skape og ta i bruk handlingsrom i sitt daglige arbeid. Dette representerer en betingelse for å kunne lære utover det som i avhandlingen kalles «her og nå».

Funnene viser at dersom de reflekterte praktikernes kunnskap utover her og nå skal overføres til organisasjonen, trengs et «mottaksapparat», forstått som at kunnskapen blir lyttet til, anerkjent, drøftet og tatt i bruk på organisasjonsplan. Lederstøtte er særlig viktig. Et sentralt funn er at de fleste praktikere i liten grad artikulerer egen kunnskap, med mindre noen spør og er interessert. Den praktisk opparbeidede kunnskapen forblir stort sett taus.

Funnene viser også at god organisering av arbeidsprosessene, tilgjengelige ledere som forstår seg på faget, møtearenaer som gir rom for refleksjon, samt arbeidskulturer som verdsetter bruk av skjønn, bidrar til å fremme læring og kunnskapsutvikling både individuelt og kollektivt.

I Norge er læringsperspektivet i relativt liten grad blitt brukt for å studere sosialt arbeids arbeidsfelt. Denne studien er et bidrag.

105
BYLINE

BYLINE

Privat

Artikkel i PDF-format

UTGIVER

Fellesorganisasjonen (FO)

Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.

Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy

Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.

ISSN: 1890-9868

REDAKSJONEN

Ansvarlig redaktør:

Solfrid Rød

Telefon: 994 66 565

Epost: solfrid.rod@lomedia.no

Fagredaktør:

Sissel Seim

Telefon: 913 19 329

Epost: sissel.seim@oslomet.no

KONTAKT

Besøksadresse:

LO Media

Storgata 33A

0184 Oslo

Postadresse:

Fontene

Postboks 8964 Youngstorget

0028 Oslo

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.

Logo

Olina Kollbotn

Handlingsrom og læringsmuleghetar – Ein studie av vilkår for læring og kunnskapsutvikling ved sosialkontor og sjukeheim

Kollbotn disputerte for doktorgraden ved Avhandling for sosialt arbeid på NTNU.

Hensikten med studien er å få kunnskap om hvilke individuelle og organisatoriske betingelser som fremmer eller hemmer læring, kunnskapsutvikling og videreføring av kunnskap på grasrotplan i offentlige tjenesteytende organisasjoner som sosialkontor og sykehjem.

Studien er en komparativ kvalitativ casestudie av sosialkontor og sykehjem i to norske kommuner. Data er hentet fra dybdeintervjuer, observasjon og uformelle samtaler. Disse er analysert i lys av læringsteoretiske perspektiver.

Analysen presenterer to hovedkategorier av praktikere; reflekterte praktikere og hverdagspraktikere. De reflekterte praktikerne kategoriseres i fem undergrupper; analytisk, relasjonell, praktisk-nettverksorientert, kritisk og visjonær. Felles for disse er at de greier å skape og ta i bruk handlingsrom i sitt daglige arbeid. Dette representerer en betingelse for å kunne lære utover det som i avhandlingen kalles «her og nå».

Funnene viser at dersom de reflekterte praktikernes kunnskap utover her og nå skal overføres til organisasjonen, trengs et «mottaksapparat», forstått som at kunnskapen blir lyttet til, anerkjent, drøftet og tatt i bruk på organisasjonsplan. Lederstøtte er særlig viktig. Et sentralt funn er at de fleste praktikere i liten grad artikulerer egen kunnskap, med mindre noen spør og er interessert. Den praktisk opparbeidede kunnskapen forblir stort sett taus.

Funnene viser også at god organisering av arbeidsprosessene, tilgjengelige ledere som forstår seg på faget, møtearenaer som gir rom for refleksjon, samt arbeidskulturer som verdsetter bruk av skjønn, bidrar til å fremme læring og kunnskapsutvikling både individuelt og kollektivt.

I Norge er læringsperspektivet i relativt liten grad blitt brukt for å studere sosialt arbeids arbeidsfelt. Denne studien er et bidrag.

105
BYLINE

BYLINE

Privat

Artikkel i PDF-format

UTGIVER

Fellesorganisasjonen (FO)

Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.

Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy

Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.

ISSN: 1890-9868

REDAKSJONEN

Ansvarlig redaktør:

Solfrid Rød

Telefon: 994 66 565

Epost: solfrid.rod@lomedia.no

Fagredaktør:

Sissel Seim

Telefon: 913 19 329

Epost: sissel.seim@oslomet.no

KONTAKT

Besøksadresse:

LO Media

Storgata 33A

0184 Oslo

Postadresse:

Fontene

Postboks 8964 Youngstorget

0028 Oslo

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.

Logo
  • Forskningsartikler
  • Aktuelt
  • Debatt
  • Bøker
  • Forfatterveiledning
  • Om Fontene forskning
    • Kontakt fagredaksjonen
    • Forskningetikk
    • Publiseringsetikk
    • Fagfeller
  • Fontene
  • FO

Olina Kollbotn

Handlingsrom og læringsmuleghetar – Ein studie av vilkår for læring og kunnskapsutvikling ved sosialkontor og sjukeheim

Kollbotn disputerte for doktorgraden ved Avhandling for sosialt arbeid på NTNU.

Hensikten med studien er å få kunnskap om hvilke individuelle og organisatoriske betingelser som fremmer eller hemmer læring, kunnskapsutvikling og videreføring av kunnskap på grasrotplan i offentlige tjenesteytende organisasjoner som sosialkontor og sykehjem.

Studien er en komparativ kvalitativ casestudie av sosialkontor og sykehjem i to norske kommuner. Data er hentet fra dybdeintervjuer, observasjon og uformelle samtaler. Disse er analysert i lys av læringsteoretiske perspektiver.

Analysen presenterer to hovedkategorier av praktikere; reflekterte praktikere og hverdagspraktikere. De reflekterte praktikerne kategoriseres i fem undergrupper; analytisk, relasjonell, praktisk-nettverksorientert, kritisk og visjonær. Felles for disse er at de greier å skape og ta i bruk handlingsrom i sitt daglige arbeid. Dette representerer en betingelse for å kunne lære utover det som i avhandlingen kalles «her og nå».

Funnene viser at dersom de reflekterte praktikernes kunnskap utover her og nå skal overføres til organisasjonen, trengs et «mottaksapparat», forstått som at kunnskapen blir lyttet til, anerkjent, drøftet og tatt i bruk på organisasjonsplan. Lederstøtte er særlig viktig. Et sentralt funn er at de fleste praktikere i liten grad artikulerer egen kunnskap, med mindre noen spør og er interessert. Den praktisk opparbeidede kunnskapen forblir stort sett taus.

Funnene viser også at god organisering av arbeidsprosessene, tilgjengelige ledere som forstår seg på faget, møtearenaer som gir rom for refleksjon, samt arbeidskulturer som verdsetter bruk av skjønn, bidrar til å fremme læring og kunnskapsutvikling både individuelt og kollektivt.

I Norge er læringsperspektivet i relativt liten grad blitt brukt for å studere sosialt arbeids arbeidsfelt. Denne studien er et bidrag.

105
BYLINE

BYLINE

Privat

Artikkel i PDF-format

UTGIVER

Fellesorganisasjonen (FO)

Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.

Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy

Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.

ISSN: 1890-9868

REDAKSJONEN

Ansvarlig redaktør:

Solfrid Rød

Telefon: 994 66 565

Epost: solfrid.rod@lomedia.no

Fagredaktør:

Sissel Seim

Telefon: 913 19 329

Epost: sissel.seim@oslomet.no

KONTAKT

Besøksadresse:

LO Media

Storgata 33A

0184 Oslo

Postadresse:

Fontene

Postboks 8964 Youngstorget

0028 Oslo

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.