Det empiriske materialet består av 41 intervjuer med sosialarbeidere og barn og foreldre.
Når karaktertrekk ved mødrene kobles sammen med informasjon om mødrenes egen oppvekst, er det klare tendenser til at fortiden blir forstått som en determinerende faktor som bidrar til å forsterke den egenskapsorienterte kategoriseringen. Når de profesjonelle i sine fortellinger velger å legge hovedvekten på de sosiale og profesjonelle handlingene, rettes blikket i større grad mot det som oppfattes positivt ved mødrenes omsorgspraksis. Studien viser at når en kausalpreget tankegang erstattes av et mer utviklingsorientert fokus, utvikles alternative forståelser gjennom den samhandlingen som det fortelles om.
Analysen av barneintervjuene viser at sosialarbeiderne kan være så opptatt av å beskytte barna at de ikke får tak i hvordan barna selv posisjonerer seg. Barna synes å gi mening til det som har skjedd på en annen måte enn det de voksne fanger opp. Dermed blir det et viktig kvalifiseringstiltak å forbedre både studenters og praktikeres evne til kritisk refleksjon over profesjonell kunnskap og praksis, påpeker Vindegg.
81UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@oslomet.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Det empiriske materialet består av 41 intervjuer med sosialarbeidere og barn og foreldre.
Når karaktertrekk ved mødrene kobles sammen med informasjon om mødrenes egen oppvekst, er det klare tendenser til at fortiden blir forstått som en determinerende faktor som bidrar til å forsterke den egenskapsorienterte kategoriseringen. Når de profesjonelle i sine fortellinger velger å legge hovedvekten på de sosiale og profesjonelle handlingene, rettes blikket i større grad mot det som oppfattes positivt ved mødrenes omsorgspraksis. Studien viser at når en kausalpreget tankegang erstattes av et mer utviklingsorientert fokus, utvikles alternative forståelser gjennom den samhandlingen som det fortelles om.
Analysen av barneintervjuene viser at sosialarbeiderne kan være så opptatt av å beskytte barna at de ikke får tak i hvordan barna selv posisjonerer seg. Barna synes å gi mening til det som har skjedd på en annen måte enn det de voksne fanger opp. Dermed blir det et viktig kvalifiseringstiltak å forbedre både studenters og praktikeres evne til kritisk refleksjon over profesjonell kunnskap og praksis, påpeker Vindegg.
81UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@oslomet.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Det empiriske materialet består av 41 intervjuer med sosialarbeidere og barn og foreldre.
Når karaktertrekk ved mødrene kobles sammen med informasjon om mødrenes egen oppvekst, er det klare tendenser til at fortiden blir forstått som en determinerende faktor som bidrar til å forsterke den egenskapsorienterte kategoriseringen. Når de profesjonelle i sine fortellinger velger å legge hovedvekten på de sosiale og profesjonelle handlingene, rettes blikket i større grad mot det som oppfattes positivt ved mødrenes omsorgspraksis. Studien viser at når en kausalpreget tankegang erstattes av et mer utviklingsorientert fokus, utvikles alternative forståelser gjennom den samhandlingen som det fortelles om.
Analysen av barneintervjuene viser at sosialarbeiderne kan være så opptatt av å beskytte barna at de ikke får tak i hvordan barna selv posisjonerer seg. Barna synes å gi mening til det som har skjedd på en annen måte enn det de voksne fanger opp. Dermed blir det et viktig kvalifiseringstiltak å forbedre både studenters og praktikeres evne til kritisk refleksjon over profesjonell kunnskap og praksis, påpeker Vindegg.
81UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@oslomet.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.