Halås har skrevet om hvordan profesjonsutøvere kan møte utfordringer som oppstår når de skal samarbeide med utsatte unge i fagutvikling og forskning. Arbeidet tar utgangspunkt i erfaringer fra et konkret rehabiliteringsprosjekt tilknyttet Ungdom i svevet, et prosjekt der forskere, fagfolk og unge i ni kommuner har forsøkt å identifisere hva som virker i arbeidet med å hjelpe utsatte unge i skole, arbeids- og samfunnsliv.
Avhandlingen beskriver hvordan de unge deltakerne opplever at mobbing og krenkelser i barndommen har påført dem en sårbarhet i møte med livet, hvilke erfaringer de har med å slutte på skole og arbeid, og hvordan de har opplevd det å stå utenfor ulike samfunns-arenaer.
Sentrale diskusjoner i studien handler om makt, ulike kunnskapsformer og vitenskapsfilosofiske spørsmål, hvor teksten stiller spørsmål ved og diskuterer den rådende oppfatning i vitenskap, forvaltning, politikk, og kanskje hos folk flest.
Avhandlingen beskriver kunnskap som skapende, gjennom at våre forståelser får betydning for måten vi opptrer på i verden. Gjennom å endre måter å tenke på kan vi bidra til å skape forandring. Sett i et slikt perspektiv kan kunnskap forstås som noe som muliggjør eller umuliggjør forandring, hvor forskeren utfordres til å engasjere seg i forandringen som fagutviklingen skal lede til.
Medvirkning i forskning kan gjøres mulig, ved at forskeren bidrar til å legge til rette for modige møter, hvor nye forståelser kan virke overskridende på den måten at de muliggjør forandringer hos de ulike deltakerne og i undertrykkende sosiale strukturer. Avhandlingen konkluderer med at forskerens viktigste bidrag er å muliggjøre og gi kunnskapsstøtte til de forandrende prosessene.
98BYLINE
Privat
UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@oslomet.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Halås har skrevet om hvordan profesjonsutøvere kan møte utfordringer som oppstår når de skal samarbeide med utsatte unge i fagutvikling og forskning. Arbeidet tar utgangspunkt i erfaringer fra et konkret rehabiliteringsprosjekt tilknyttet Ungdom i svevet, et prosjekt der forskere, fagfolk og unge i ni kommuner har forsøkt å identifisere hva som virker i arbeidet med å hjelpe utsatte unge i skole, arbeids- og samfunnsliv.
Avhandlingen beskriver hvordan de unge deltakerne opplever at mobbing og krenkelser i barndommen har påført dem en sårbarhet i møte med livet, hvilke erfaringer de har med å slutte på skole og arbeid, og hvordan de har opplevd det å stå utenfor ulike samfunns-arenaer.
Sentrale diskusjoner i studien handler om makt, ulike kunnskapsformer og vitenskapsfilosofiske spørsmål, hvor teksten stiller spørsmål ved og diskuterer den rådende oppfatning i vitenskap, forvaltning, politikk, og kanskje hos folk flest.
Avhandlingen beskriver kunnskap som skapende, gjennom at våre forståelser får betydning for måten vi opptrer på i verden. Gjennom å endre måter å tenke på kan vi bidra til å skape forandring. Sett i et slikt perspektiv kan kunnskap forstås som noe som muliggjør eller umuliggjør forandring, hvor forskeren utfordres til å engasjere seg i forandringen som fagutviklingen skal lede til.
Medvirkning i forskning kan gjøres mulig, ved at forskeren bidrar til å legge til rette for modige møter, hvor nye forståelser kan virke overskridende på den måten at de muliggjør forandringer hos de ulike deltakerne og i undertrykkende sosiale strukturer. Avhandlingen konkluderer med at forskerens viktigste bidrag er å muliggjøre og gi kunnskapsstøtte til de forandrende prosessene.
98BYLINE
Privat
UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@oslomet.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.
Halås har skrevet om hvordan profesjonsutøvere kan møte utfordringer som oppstår når de skal samarbeide med utsatte unge i fagutvikling og forskning. Arbeidet tar utgangspunkt i erfaringer fra et konkret rehabiliteringsprosjekt tilknyttet Ungdom i svevet, et prosjekt der forskere, fagfolk og unge i ni kommuner har forsøkt å identifisere hva som virker i arbeidet med å hjelpe utsatte unge i skole, arbeids- og samfunnsliv.
Avhandlingen beskriver hvordan de unge deltakerne opplever at mobbing og krenkelser i barndommen har påført dem en sårbarhet i møte med livet, hvilke erfaringer de har med å slutte på skole og arbeid, og hvordan de har opplevd det å stå utenfor ulike samfunns-arenaer.
Sentrale diskusjoner i studien handler om makt, ulike kunnskapsformer og vitenskapsfilosofiske spørsmål, hvor teksten stiller spørsmål ved og diskuterer den rådende oppfatning i vitenskap, forvaltning, politikk, og kanskje hos folk flest.
Avhandlingen beskriver kunnskap som skapende, gjennom at våre forståelser får betydning for måten vi opptrer på i verden. Gjennom å endre måter å tenke på kan vi bidra til å skape forandring. Sett i et slikt perspektiv kan kunnskap forstås som noe som muliggjør eller umuliggjør forandring, hvor forskeren utfordres til å engasjere seg i forandringen som fagutviklingen skal lede til.
Medvirkning i forskning kan gjøres mulig, ved at forskeren bidrar til å legge til rette for modige møter, hvor nye forståelser kan virke overskridende på den måten at de muliggjør forandringer hos de ulike deltakerne og i undertrykkende sosiale strukturer. Avhandlingen konkluderer med at forskerens viktigste bidrag er å muliggjøre og gi kunnskapsstøtte til de forandrende prosessene.
98BYLINE
Privat
UTGIVER
Fellesorganisasjonen (FO)
Fontene forskning har 2 utgaver i året, mens hovedmagasinet Fontene kommer ut 12 ganger hvert år.
Fontene redigeres etter Redaktørplakaten. Se også vår personvernpolicy
Synspunkter og holdninger som kommer fram er ikke nødvendigvis samsvarende med FOs politikk.
ISSN: 1890-9868
REDAKSJONEN
Ansvarlig redaktør:
Solfrid Rød
Telefon: 994 66 565
Epost: solfrid.rod@lomedia.no
Fagredaktør:
Sissel Seim
Telefon: 913 19 329
Epost: sissel.seim@oslomet.no
KONTAKT
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33A
0184 Oslo
Postadresse:
Fontene
Postboks 8964 Youngstorget
0028 Oslo
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) for å måle trafikk og tilpasse redaksjonelt innhold og annonser. Du kan fortsette å bruke nettstedet som normalt hvis du samtykker i dette. Les mer i vår personvernpolicy.